Grön sparrisrisotto

Grön sparris är gudomligt gott tycker jag och nu är perfekt säsong för att lägga vantarna på riktigt fin sparris från Sverige. Grön sparris kan köpas året runt till följd av vår så kallade contra-seasonal salad bowl, den globala frukt- och grönsaksproduktionen som levererar alla upptänkliga jordbruksprodukter i våra affärer året runt men det är inte varken miljö-eller klimatvänligt att köpa sparris mitt i vintern från Peru. Bättre att handla efter säsong och anpassa matlagningen efter det.

Grön sparris kan man äta som den är, skivad i sallad, grillad, kokt med salt och smör, ugnrostad, i pastasås i soppa och självklart i risotto. Grundreceptet är detsamma som kantarellrisotton under receptkategorin vilket är samma grundrecept som jag alltid använder för risotto. Receptet kan varieras med olika smaksättningar som saffran, ärtor, färsk spenat och annat gott.

Bryt av den nedersta träiga delen av sparrisen och hacka den smått, spara knopparna. Fräs en liten gul lök eller scharlottenlök i olivolja med en nypa salt tills den är mjuk. Tillsätt sparrisen och lite smör och fräs ett par minuter. Undertiden värmer man en separat kastrull med grönsaksbuljong, det behövs 3-4 gånger så mycket vätska som ris. Alltså till en dl ris behövs 3-4 dl buljong, överbliven buljong kan sparas i kyl eller frysas. Beräkna ca 1/2 dl ris per person som tillbehör och ca 1 dl ris per person om risotton ska vara huvudrätt. Riset ska vara aborio, avorio eller carnaroli, ett rundkorningt risottoris. Tillsätt riset och låt det steka med ett par minuter, det är viktigt att allt ris är täckt av olja innan man tillsätter buljongen. Tillsätt en halv slev buljong till en början och låt all vätska absorberas av riset innan du tillsätter mer, rör kontinuerligt i risotton. Mot slutet av kokningen kan man tillsätta mer buljong i taget. Koktiden varierar beroende på ris och en mängd andra faktorer så det säkraste sättet att få en bra risotto är att smaka. Riset ska ha en kärna kvar men inte vara hårt. När riset är aldente lyft kastrullen från plattan och tillsätt riven parmesan, lite smör, en skvätt olivolja, salt, peppar och hackade örter tex persilja, basilika och timjan. Låt risotton stå ett par minuter under lock innan servering.

Servera med sparrisknopparna lätt kokta eller stekta i smör.

Annonser

Om Linneas lilla gröna

Specialiserad på utveckling och jämställdhet, brinner för miljö- och rättvisefrågor. Mat, dryck och inredning ligger mig varmt om hjärtat, jag älskar att loppisfynda, laga mat och baka och jag försöker göra det jag kan för att konsumera så miljömässigt hållbart som möjligt. #linneaslillagrona #LinneaHermansen Följ mig på Twitter: https://twitter.com/linneahermansen?lang=sv och Instagram: https://instagram.com/linneahermansen/ Lev grönt!
Det här inlägget postades i Gröna odlingar, Gröna recept, Linneas lilla Gröna. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s